۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
سرپرست سابق استقلال:

شاید اگر روزبه را تعویض نمی‌کردند استقلال دربی را می‌برد/ شبانه زمین را غلطک زدم تا تمرین لغو نشود

سرپرست سابق استقلال گفت: من یک استقلالی متعصب هستم و حالا که قرار است آتیلا حجازی روی نیمکت استقلال بنشیند تعصبم به این تیم بیشتر هم می‌شود.
کد خبر : ۶۵۸۴۳۷

به گزارش صراط به نقل از مهر بیژن طاهری در دوره فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو سرپرست استقلال بود و با این تیم قهرمانی در لیگ برتر را نیز جشن گرفت. طاهری که در مقطعی دستیار شفر سرمربی سابق استقلال نیز محسوب می‌شد، پیرامون شرایط این تیم، مصاحبه ای انجام داد که در ادامه می خوانید:

ابتدا از صعود شما به لیگ آزادگان با تیم کویر مقوا شروع کنیم. با توجه به تجربه‌ای که در لیگ برتر و به ویژه استقلال داشتید حضورتان تحت عنوان سرپرست در این لیگ، خیلی عجیب به نظر می‌رسید.
شغل من فوتبال است. در دورانی که فوتبالیست بودم پولی داخل این ورزش نبود و الان هم بیزینس و تخصص دیگری غیر از فوتبال ندارم به همین خاطر بعد از پایان دوره حضورم در استقلال وقتی به من سرپرستی تیم کویر مقوا پیشنهاد شد، آن را پذیرفتم و همان روز اول به بازیکنان گفتم نمایش شما را دیده‌ام و به توانایی کادرفنی هم ایمان دارم بنابراین مطمئن هستم که به لیگ آزادگان صعود می‌کنیم و دیدید که چنین اتفاقی هم رخ داد. این تیم با مدیریت خوب آقای طباطبایی و سرمربیگری رضا مرتضی زاده قطعاً می‌آید تا در لیگ آزادگان هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به هر حال فوتبال حرفه‌ای همین است و شما نمی‌توانید برای همه عمر در استقلال یا پرسپولیس بمانید.

برسیم به استقلال تیمی که شما سال‌ها در آن بازی کردید مربی بودید و وظیفه سرپرستی را هم بر عهده داشتید به نظرتان این تیم در فصل جاری قهرمان می‌شود؟
یک نکته بسیار مهم که استقلال در این فصل دارد شکل گرفتن عشق و اعتماد میان تماشاگران و هواداران است. با وجود مشکلات فراوانی که استقلال از ابتدای فصل داشت، بازیکنان هرگز پا پس نکشیدند و به عشق مردم تیم را صدر نشین کرده‌اند. از طرف دیگر هواداران استقلال هم آخرین ثانیه در ورزشگاه می‌مانند و تیم را تشویق می‌کنند این نشان می‌دهد که آنها به پیروزی آبی‌ها ایمان پیدا کرده‌اند. نمونه بارز آن همین مسابقه با ذوب آهن بود که دیدیم تماشاگران در ورزشگاه ماندند، تیم را تشویق کردند و در نهایت استقلال در آخرین دقایق وقت‌های تلف شده به گل رسید. امیدوارم این روند تا آخرین هفته حفظ شود و استقلال کاپ قهرمانی لیگ بیست و سوم را به دست آورد.

این روزها بحث فساد در فوتبال مطرح شده و حتی یکی از مدیران مدعی شده که از طرف برخی داوران در سال‌های گذشته سیگنال‌هایی برای او فرستاده شده بود. آیا در تمام دورانی که شما سرپرست یا مربی استقلال بودید پیغام‌هایی پیرامون اینکه می‌توانند شرایط بازی را برای شما عوض کنند به گوشتان رسید؟
هیچ وقت در این رابطه به من پیغامی ندادند اما معتقدم حالا که مدیران ارشد فوتبال کشورمان با صراحت حرف از وقوع چنین فساد و نارسایی می‌زنند، باید قضیه را به طور کامل پیگیری کنند تا مقصران آن از بدنه اجرایی فوتبال کشور کنار بروند چون نباید در جامعه چنین تصوری ایجاد شود که همه اهالی فوتبال دچار چنین مشکلاتی هستند. یک عده آدم معدود کارهایی می‌کنند ولی نباید آن را به چشم همه جامعه فوتبال ایران دید و به پای همه آنها نوشت.

برسیم به داستان ریکاردو ساپینتو. مربی که در قبرس تیمش را قهرمان کرد اما مدیران باشگاه آپوئل قراردادش را تمدید نکردند. چرا؟
ببینید، ساپینتو عوض نمی‌شود. او آدم خوش قلبی بود ولی وقتی عصبانی می‌شد اتفاقات تلخی برایش رقم می‌خورد. در قبرس هم مانند ایران محروم شد و چند بازی را روی سکوها نشست بنابراین طبیعی است که کادر مدیریتی باشگاه با دیدن چنین اتفاقاتی ترجیح می‌دهد سراغ مربی برود که در تمام مسابقات لب خط نباشد.

شاید اگر روزبه را تعویض نمی‌ کردند استقلال دربی را می‌برد/ شبانه زمین را غلطک زدم تا تمرین لغو نشود/ یک استقلالی متعصب هستم؛ با حضور حجازی تعصبم بیشتر هم می شود

به نظر شما اگر او فصل قبل آن همه محروم نمی‌شد استقلال می‌توانست قهرمان لیگ بیست و دوم شود؟
استقلال شانس و لیاقت قهرمانی در فصل قبل را داشت اما مسائل حاشیه‌ای به وقوع پیوست که موجب شد قهرمان نشویم. همانطور که گفتم ساپینتو عوض نمی‌شود.

و در مورد جام حذفی و اتفاقاتی که در فینال آن به وقوع پیوست چطور؟
در مورد آن مسابقه با پرسپولیس قبلاً با خبر ورزشی مصاحبه کردم و هنوز هم سر حرفم هستم. ریکاردو ساپینتو در فینال جام حذفی مقابل پرسپولیس مقصر نبود اما اتفاقات به گونه دیگری برایش رقم خورد. وقتی یک تیم در دقیقه ۱۰۰ به گل می‌رسد طبیعی است که سرمربی آن خوشحال شود ولی باز هم می‌گویم ریکاردو ساپینتو در آن مسابقه به هیچکس توهین نکرد و مقصر آن ماجراها نبود.

یکی از انتقاداتی که به این مربی وارد می‌شود، مربوط به دربی آذر ماه سال ۱۴۰۱ است. همان مسابقه‌ای که با نتیجه مساوی ۲ بر ۲ تمام شد و هنوز هم بخش قابل ملاحظه‌ای از هواداران استقلال معتقدند اگر ریکاردو ساپینتو روزبه چشمی را تعویض نمی‌کرد، استقلال گل مساوی را نمی‌خورد و بازی را می‌برد.
از وقتی وارد عرصه سرپرستی شدم، هرگز در کار هیچ سرمربی دخالت نکردم و با اینکه سابقه مربیگری دارم ولی ترجیح دادم در چارچوب خودم عمل کنم. پیرامون آن مسابقه هم صحنه‌ها را دقیقاً به خاطر دارم چون سرپرست بودم و یادم می‌آید که روزبه خیلی خوب بازی کرد و اتفاقاً گل هم زد اما اصلاً وارد بحث تعویض‌ها نشدم چون کادر فنی تصمیم می‌گرفت و من به عنوان سرپرست باید کارت تعویض را به داور چهارم ابلاغ می‌کردم. حالا مدت‌ها از آن تاریخ می‌گذرد و حتماً مربیان دلایل خاص خودشان را داشتند که چنین تعویض‌هایی انجام دادند ولی معتقدم شاید اگر روزبه در آن بازی تعویض نمی‌شد ما پرسپولیس را می‌بردیم. البته باز هم می‌گویم هرگز به عنوان سرپرست در کار فنی دخالت نمی‌کنم و همچنان معتقدم باید دلایل سرمربی تیم پیرامون آن تعویض را شنید و یک طرفه قضاوت نکرد.

بحث سرپرستی استقلال شد. حالا قرار است آتیلا حجازی وی نیمکت آبی‌ها تحت عنوان سرپرست بنشیند. کسی که شما از کودکی او را کنار ناصر خان دیده بودید و حتی در بنگلادش هم شاهد حضورش کنار پدر بودید.
وقتی آتیلا سرپرست شد خودم به او زنگ زدم. البته خودش هم لطف کرد و با من تماس گرفت. واقعا خوشحال شدم که آتیلا را در استقلال دیدم. من یک استقلالی متعصب هستم و حالا از وقتی که آتیلا روی نیمکت استقلال بنشیند تعصبم به این تیم بیشتر هم می‌شود. به نظرم این واقعا حق خانواده حجازی است که یک نماینده در تیم استقلال داشته باشند. خدا ناصر خان را رحمت کند. ناصر حجازی خیلی برای استقلال زحمت کشید.

به نظر شما بیژن طاهری دوباره به استقلال برمی‌گردد؟
من سال‌های زیادی در استقلال بودم و برای این تیم زحمت کشیدم البته هیچ منتی سر کسی نیست و افتخار می‌کنم که در مجموعه استقلال بودم. هیچکس نمی‌داند ولی الان به شما می‌گویم من با اینکه سرپرست استقلال بودم و این کار در حیطه وظایفم نبود اما یک شب ساعت ۱۱ برای کمک به تیم، خودم غلطک دست گرفتم و زمین را در کنار کارگران شریف غلطک زدم تا مربیان بازیکنان فردای آن روز برای تمرین مشکلی نداشته باشند. یک شب بارانی نیز همراه با عوامل زمین روی چمن پلاستیک کشیدم تا فردا بتوانیم تمرین کنیم. این کارها را انجام داده‌ام و کمک به استقلال را افتخار می‌دانم. خیلی خوشحال می‌شوم که روزی بتوانم دوباره به استقلال خدمت کنم اما حتی وقتی که در مجموعه نباشم باز هم به عنوان یک هوادار و پیشکسوت برای موفقیت استقلال دعا می‌کنم.

و سوال آخر، عکسی از شما همراه با تعدادی از بزرگان استقلال و پرسپولیس در منزل حاج مهدی اربابی منتشر شد که بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای کشور داشت. حال آقا مهدی چطور است؟
خوشبختانه آقا مهدی تک‌تک بچه‌ها را می‌شناخت و حواسش کاملاً سر جایش بود. همه ما را به اسم شناخت و با تک تک ما حال احوال کرد. باور کنید وقتی بچه‌ها را بالای سر خودش دید اصلاً انگار بیماری اش خوب شد. امیدوارم خدا به همه مریضان به ویژه اهالی ورزش شفا بدهد.